Deze week is de hotshot de single van de Belgische Australiër Gotye, "Somebody that I used to know". Lily Allen liet al weten fan te zijn van de videoclip. Met vernufte ritmewisselingen en getoetste accenten maakt hij die soort muziek waar je geen etiket op kan plakken. De kunstzinnige clip die erbij hoort, vertaalt de muziek perfect in beelden en omgekeerd. De kracht tussen de dualiteit van Gotye en gelegenheidszangeres Kimbra werkt verslavend.
Ik heb hiervoor gekozen om dit op de blog te plaatsen omdat het liedje al een hele tijd in mijn hoofd blijft hangen en ik de videoclip beeldend super interessant vond.
En last but not least vind ik dat we trots mogen zijn op zulke artiesten van Belgische bodem.
Dus … Enjoy !
Wie is Gotye ?
Wouter De Backer is een geboren Bruggenaar die op jonge leeftijd uitweek naar de outback van Australië.
Hy beoefende al reeds muziek van in zijn tienerjaren. Hij zat toen bij de lokale rock band Downstares. Toen de band uiteenging, begon De Backer zich te concentreren op zijn soloproject, dat pas later de naam 'Gotye' zou krijgen.
Hij is eveneens een derde van de indie pop band The Basics uit Melbourne.
Zijn eerste single "Learnalilgivinanlovin" van de plaat "Like Drawing Blood" kwam uit in augustus 2006. In Nederland kwam de plaat in juni 2008 uit en bleef in augustus steken op de 2e positie in de Tipparade.
Op 5 augustus 2011 werd zijn single met Kimbra, Somebody That I Used To Know de 3FM Megahit. Ook staat het nummer al 10 weken in de iTunes Top 30, waarvan 4 weken op nummer 1. Op 24 september 2011 kwam de single op nummer 1 te staan in de toonaangevende hitlijst Mega Top 50 van radio 3FM.
Art & Album
De titel van het album waartoe het liedje behoort heet ‘Making Mirrors’. En hij was hierbij geïnspireerd door een kunstwerk dat zijn vader schilderde in 1980. De Backer vond dit kunstwerk samen tussen wat oude rekeningen en kranten in zijn vaders’ schuur.
Hij heeft dit kunstwerk dan ook uitgekozen als albumhoes, welliswaar een beetje bijgewerkt met Photyoshop.
Hij zegt hierover zelf : ‘Spiegels reflecteren, en het hangt voor mij allemaal samen met zelfreflectie en introspectie, waar ook de liedjes op dit album over gaan.’

Videoclip
Bij dit nummer hoort ook een prachtige videoclip die zeker mijn interesse deed opwekken.
Het is een soort bewegend schilderij, waarbij prachtig is gewerkt met de kleuren en vlakken. Zeker als Kimbra, de zangeres, zich omdraait, en de kleuren soepel meelopen.
Op technisch vlak zien we in deze clip verschillende vormen van werken met een camera.
Zoals bijvoorbeeld de stop-motion techniek, waar we ons vorig jaar tijdens mevrouw Campers haar les ook al in hebben mogen verdiepen.
Nog een techniek die we hier zien is de live-action techniek. Deze wordt vooral gebruikt in de filmwereld om te duiden op acties die door mensen worden uitgevoerd. Maar waarvan je niet direct verwacht dat er mensen ‘achter zitten’. Bijvoorbeeld bij de stukken in de clip waarbij de potlood lijnen zichzelf lijken te trekken.
De video is geregisseerd door Natasha Pincus.
Zij wou in de videoclip werken met een kunstwerk dat het ontstaan en uiteenvallen van een relatie representeerde. En dit op de Backers’ naakte lichaam te schilderen.
Zij vertelt hieronder meer over haar ervaring tijdens en voor het maken van de videoclip.
Vraag : Wat waren de grenzen/ de moeilijkheden waarmee je te maken kreeg tijdens het maken van de videoclip?
Voor we aan de videoclip begonnen hadden we ook al vele tests gedaan. Onder andere voor het samen gaan van het stop-motion en live-action fotografie.
Er waren niet zoveel grenzen als praktische moeilijkheden. Het project is samen gebracht en gemaakt door verschillende professionals die allemaal met verschillende soorten media werkten.
Bijvoorbeeld het 2D werk dat als achtergrond diende, gemaakt door een kunstenaar, moest bijvoorbeeld natuurlijk samen vloeien met het werk van de bodypainter.
De artiesten hadden allemaal hun eigen methode om hun werk klaar te krijgen. Maar ze moesten zich qua timing ook sterk afstellen op elkaar. Doordat we met stop-motion fotografie werkten .
Deze bijvoeging van stop-motion fotografie en live-action fotografie zorgde ook voor vele technische en creatieve uitdagingen.
Door de keuze van onze mediums moesten we de scenes ook allemaal achter elkaar filmen bijvoorbeeld door de bodypainting, … Dit resultaarde in een draaidag van totaal 26 uur. Waaronder het bodypainten zelf 7 uur duurde.

Technische fiche videoclip Regisseur : Natasha Pincus
Performers : Gotye & Kimbra
Body art : Emma Hack
Cinematographer & colourist : Warwick Field Scenic
Kunstenaar : Howard Clark
Origineel kunstwerk : Frank De Backer
Geschreven door : Lise Pauwels
Bronnen :
music video theory
nu
i love belgium
blog video killed the radio star
musicneeds
wikipedia : gotye
wikipedia : live action
studio brussel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten