11 oktober 2011

Theater helpt bij integratie



















Het project 'kunstverkenner' in Heusden-Zolder laat de leerlingen van het sint-Franciscuscollege gratis kennismaken met cultuur. samen met een dramaturg van de stedelijke academie brengen ze elk jaar drie toneelvoorstellingen in cultuurcentrum Muze.

"De school spreekt bewust allochtone en kansarme leerlingen aan om zich in te schrijven in de academie. Ze maken ongeveer de helft van de groep uit. Het helpt hen te integreren", aldus lut Daniels, verantwoordelijke voor 'kunstverkenner' vanuit de academie. Om het vertrouwen van de ouders te winnen, bemiddelt de leerlingbegeleiding op school. "Het is niet evident om een allochtoon meisje op het podium te krijgen", zegt ze. "Daarom vinden de repetities plaats op school." leerlingen die het financieel moeilijk hebben, kunnen dat in alle discretie aan een vertrouwenspersoon melden. Zij krijgen hun inschrijvingsgeld terug, op voorwaarde dat ze zich het hele schooljaar engageren. "Dat bekostigen we met de bescheiden inkom die we vragen bij de opvoeringen."

De extra leerlingen - meer dan tachtig genereren voor de academie extra lesuren, waarmee ze leraren kan aanstellen. "De acteurs volgen ook de andere vakken in de richting Woord, bijvoorbeeld uitspraak", licht lut toe. Ook het cultuurcentrum is tevreden, want zij bereiken met de voorstellingen een publiek dat anders niet meteen bij hen over de vloer komt. "De academie is niet op zoek naar talent", benadrukt lut. "De leerlingen moeten het vooral graag doen. Het is prachtig om te zien hoe sterkere leerlingen dankzij theater de zwakkere mee omhoog trekken. Gaandeweg vervagen ook de 'verschillen' tussen aso, tso en bso. Voor veel leerlingen is één zin zeggen op het podium al een overwinning. Dat is ook voor de lesgevers de mooiste beloning."

- Bij improvisatie vallen de verschillen tussen leerlingen meteen weg.
- Inspraak van elke deelnemer is een vereiste.
- Theater een uitlaatklep.
- Een dramaturg van de Stedelijke Academie begeleidt het project.

(Klasse voor Leraren 218, Oktober 2011, p.12-15)

Bron: Klasse
Links: Muze - Academieberingen

Door Lies Geerts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten