Kunstenares en performer Marti Kotak heeft er haar roeping van gemaakt om het alledaagse leven tot kunst te verheffen. Eerder al reconstrueerde ze op theaterpodia haar eigen ontmaagding en de begrafenis van haar grootvader, maar met de geboorte van haar nog naamloze baby gaat ze volledig live in real time.

'Een bevalling is de diepste expressie van het menselijk leven en daardoor de hoogste vorm van kunst', zegt Kotak. 'Als het zover is, zal ik mij volledig focussen op het gezond ter wereld brengen van de baby. Wat de toeschouwers daarvan denken, kan mij op dat moment niet schelen.' Om het helemaal spannend te maken zal Kotak dan pas vernemen of Baby X een jongen of een meisje is.

Bezoekers aan de New Yorkse galerij worden de komende weken gewaarschuwd dat 'het' voor elk moment kan zijn. En als de weeën beginnen, worden veiligheidshalve enkele niet onbelangrijke bijrollen ingevuld: een vroedvrouw, een doula - zeg maar een bevallingscoach - en 'mijn liefhebbende echtgenoot' Jason Robert Bell. Het decor wordt gevormd door een bevallingsbad, de schommelstoel waarin Kotak als kind in slaap gewiegd werd en haar grootmoeders bed waarin Baby X verwekt werd.

Bedverhaaltjes

'The Birth of Baby X' heet de performance en die show zal naadloos overlopen in Kotaks volgende project: 'Raising Baby X: the first year.' Dat kunstwerk zal de buitenwereld via wekelijkse videorapporten laten meegenieten van de borstvoeding, pamperwissels, bedverhaaltjes, spelletjes en de eerste Olvaritpotjes. Waarna alles in een compilatie, een boek en een tentoonstelling gegoten wordt.

Zo wil Kotak doorgaan tot de kleine een grote geworden is. Opvoeding, scholing, reizen, sport, ouderliefde: niets zal aan haar alziend cameraoog ontsnappen. En tegelijk zal ze regelmatig ook een boompje opzetten over de grote opvoedingsvraagstukken die ze onderweg moet oplossen.

Wat Baby X daar allemaal zelf van vindt zal hem gevraagd worden zodra hij kan praten.


Bron: De standaard

Door: Charlotte Coertjens